منتدى عالم كووول


انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

منتدى عالم كووول
منتدى عالم كووول
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

قصة الارنب

اذهب الى الأسفل

قصة الارنب Empty قصة الارنب

مُساهمة من طرف روبا الأحد مايو 02, 2010 2:52 am

قصة الارنب 5464564r
كان ياما كان
أرنوبة حلوة بيضاء بعيون عسلي ، عايشة في بيتها مبسوطة وسعيدة


خرجت من بيتها تلعب وتمرح وبعدت كتير عن البيت
تاهت أرنوبة وما عرفت تعود
صرخت وقالت ياأرانب يابشر ياكل الموجودين
حد يقولي أنا فين وإزاي لبيتي أعود
مشت كتير لحد ما لقت أرنب جميل نايم في الشمس مستمتع


تكبير الصورةتصغير الصورة
قصة الارنب Rabbit


شافها قالها مالك بتبكي ليه وايه اللي بتدوري عليه
قالت تايهة وما أعرف إزاي أعود
قال أوصفي بيتك وأنا أبحث عنه لكن من غير وعود
وطال بحث الأرنب ، كل يوم يخرج من أول النهار ويرجع بالليل مرهق
قصة الارنب Hase3
تعبان ، والأرنوبة قاعدة وحدها في البيت
وفي يوم خرج والأرنوبة قالت لنفسها ليه الأرنب بيوحشني لما يخرج
هو أنا حبيته ولا إيه؟....
والأرنب كمان أصبح بحب الأرنوبة مجنون
وفي يوم قالها ياأرنوبة تتجوزيني وتعيشي معايا وبلاش نبحث عن دارك
ابتسمت وقالت ياريت

تكبير الصورةتصغير الصورة
قصة الارنب P222

واتجوزوا وبعد شهر بقى عندهم عيال كتير

تكبير الصورةتصغير الصورة
قصة الارنب 60996955dz1



تكبير الصورةتصغير الصورة
قصة الارنب 2521


تكبير الصورةتصغير الصورة
قصة الارنب 10mpw2e



تكبير الصورةتصغير الصورة
قصة الارنب Anonymous-Rabbit-33665


عيال تخاف عليهم بشكل كبير ولا تسمح لهم باللعب خارج البيت ولا حد يبعد عن بيته أحسن يتوه
والعيال كبرت والأرنوبة لسة بتخاف عليهم من اللعب والخروج والبعد عن البيت
اتربوا الولاد على الخوف وعن الشجاعة ما يعرفوا كتير
أبو الأرانب شاف ولاده في الجبن متشبعين وعن الدنيا ما يعرفوا شئ
زعل كتير وقال : لازم أغير من ولادي كتير وراح يكلم الأرنوبة ويقولها :
بلاش تخافي عليهم وسيبيهم يواجهوا مصيرهم في الحياه
الحماية أكثر من الازم غلط ، العيال بيخافوا من كل شئ ، ولا يعرفوا شئ عن اي شئ
قالت : ما أقدر أتحمل إن واحد منهم يتوه وألاقي نفسي بدور عليه
قالها : ياأرنوبة مش لازم كل اللي مرينا به يكون أكيد ولادنا يشوفوه
عملت مش فاهمة كلامه وقالت له يعني ايه ؟
قالها : أنتي توهتي وانتي صغيرة وما عرفت ارجعك
ورزقك ربنا بأرنب بيحبك وينفعك
واعطاكي عيال كتير بعد ما كنتي عايشة في وحدتك
اتركي ولدك يواجه حياته ياخد منها نصيبه
رفضت وقالت ما حد يتدخل بيني وبين ولادي ولا حد يتدخل في تربيتهم
خرج الأرنب زعلان لانه ما قدر يقنع أرنوبة بكلامه إللي كتير معقول
دخلت أرنوبة ترتاح وتنام وولادها في الحديقة يلعبوا ويمرحوا
واحد من ولادها طلع فوق سطح البيت
شاف من بعيد حيوان جاي يتسحب




تكبير الصورةتصغير الصورة
قصة الارنب Rabbit-0073

نادي على إخواته وقال تعالوا شوفوا مخلوق جميل شعره طويل وألوانه بديعة
وماما نايمة تيجوا نلعب معاه ، هو أكبر مننا وأكيد يعرف ألعاب كتير عننا

تكبير الصورةتصغير الصورة
قصة الارنب Attachment


سمعهم الحيوان وهما بيتكلموا ، خبط على الباب وقال افتحوا ياصغيرين أنا أخوكم الكبير جيت ألعب معاكم
وعندي ألعاب كتير ، ألعاب مسلية افتحوا الباب
ولان الاولاد ما يعرفوش حاجة عن الدنيا ولا عن الحيوانات
ولا يعرفوا اي شئ عن حيوانات أكلي اللحوم
راح الارنب يقتح الباب ، لكن ابوهم قام من النوم وقال ما تفتحش الباب دة ديب
لكن الولد كان فتح الباب ودخل الديب وظهرت أنيابه الكبيرة

تكبير الصورةتصغير الصورة
قصة الارنب Attachment


من الرعب جرت الأرانب ووقف الأرنب أبوهم وقال :
أنا حجمي كبير كلني أنا
وزني يشبعك وطبعا دي كانت فكرة الارنب في إبعاد الديب عن ولاده
الأرانب شافت الديب بيجري وراء أبوهم
وهما بالجبن متشبعين وما حدا منهم حاول يدافع عن أبوه وما قدروا غير على الصراخ والعويل

تكبير الصورةتصغير الصورة
قصة الارنب Lapin



سمعتهم أرنوبة جرت عليهم وراحت عندهم وشافت الديب بيجري وراء ابوهم
وجرى الأرنب خارج البيت وجرى وراه الديب
وهرب الارنب من الديب ودخل الببت بسرعة وقفل الباب
ونام على الأرض يرتاح
وقال لأرنوبة شوفتي نتيجة تربيتك وخوفك الشديد عليهم
العيال خايفين من كل شئ ومرعوبين
وابنك ما عرف ان الحيوان اللي شافه ديب
كان فاكره حيوان جميل أ ليف ودي غلطة التربية المقفولة وبعدهم عن المجتمع
ياأرنوبة ، كل مخلوق بيمر في حياته بشئ صعب وشئ جميل
وفي النهاية كل دة يكون ذكري
وزي ما عشنا حياتنا بحلوها ومرها
لازم نسيب ولادنا يعيشوها بطولها وعرضها
كل واحد فيهم يقع ، ويقوم يغلط ويصلح غلطه ، يندم ويتعلم ، يفرح ويتألم ، يخاف ويتشجع
وبكدة تتكون شخصيتهم من تجاربهم
وكل واحد فيهم يعرف الخير من الشر ، يعرف الكره والحب ، والصداقة والعداوة
وكلنا عارفين ان العارف احسن من اللي ما يعرفش
ونادى اولاده كلهم واتجمعوا عنده وقالهم
ياولاد نصيحتي ليكم روحوا عيشوا واخرجوا ، ابعدوا وقربوا، ألموا وإتألموا
إزعلوا وافرحوا ، حبوا واكرهوا
يعني عيش وما تنسانيش ، ولما تلاقي نفسك في شئ حيران
ارجع لكبيرك واسأل واستفيد
خد من الكبار عبرة وخبرة وابدأ من مكان ما انتهوا
تتقدم وعمرك ما تتأخر وعن الركب ما نكون متخلقين
وخرج الاولاد وعملوا بالنصيحة ولما تقابلهم حاجة ما يفهموها
يجروا على ابوهم وامهم ويسألوها
وكبر الاولاد واتجوزا وبقوا عيلة كبيرة
فقالت امهم صحيح إن من أكل على زاد غيره زاد جوعه
وان التجارب ليست لها نهاية والمرء منها في زيادة
ومن لا يخطئ لا يتعلم وأعدل الشهود التجارب


تكبير الصورةتصغير الصورة
قصة الارنب 447953127


روبا
روبا
كول ذهبي
كول ذهبي

انثى عدد المساهمات : 439
تاريخ التسجيل : 30/04/2010

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل

الرجوع الى أعلى الصفحة


 
صلاحيات هذا المنتدى:
لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى